Goede Vrijdag in New York City - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Henri K - WaarBenJij.nu Goede Vrijdag in New York City - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Henri K - WaarBenJij.nu

Goede Vrijdag in New York City

Blijf op de hoogte en volg Henri

13 April 2015 | Verenigde Staten, New York

Op vier uur rijden ten noorden van Washington ligt New York City. Vorig weekend waren Liam, Tsu en ik twee dagen te gast in deze stad. We hadden het dik voor elkaar, dachten we van tevoren. We zouden donderdagmiddag vertrekken en zaterdagavond weer terugkomen, we hadden onze bustickets in de pocket, en we konden overnachten bij een vriend van Tsu die in Brooklyn woont. Gratis, die mazzel hadden wij weer.

Het verliep net even anders. Op de ochtend voor vertrek bleek dat Tsu’s kennis ons verkeerd begrepen had, en dat het toch niet mogelijk was om die avond bij hem te blijven logeren. Dus terwijl ik koortsachtig aan een opdracht werkte waarvan de deadline ongeveer gelijkstond aan de vertrektijd van onze bus naar New York, gingen Tsu en Liam in allerijl op zoek naar een alternatieve slaapplek. Het werd een hotelletje in Midtown Manhattan. Gratis was onze noodoplossing niet, maar het bleek wel een prima locatie te zijn: in dezelfde straat als het Verenigde Naties gebouw nog wel!

Onvoorziene tegenvallers zorgen dus naast stress ook voor avontuur en ‘unforeseen opportunities’.

New York City. Wat een indrukwekkende stad zeg. Ontelbaar torenhoge torens (ineens begrijp ik waar de uitdrukking vandaan komt), mensen in alle soorten en maten, loeiende sirenes… Op vrijdagochtend liepen we via de bekende Broad Street richting Downtown Manhattan. En na anderhalf uur doorstappen waren we op de plaats waar op 11 september 2001 de aanslagen plaatsvonden. Ground Zero. Terwijl ik namen las van de vele mensen die op die dag omkwamen en omhoog staarde naar de omliggende gebouwen, herinnerde ik me weer die gruwelijke beelden van instortende torens. Onwerkelijk en heel reëel tegelijkertijd. Ik dacht ook terug aan de Global War on Terror die vrijwel meteen daarop volgde, en aan de huidige situatie in Afghanistan, Irak en zoveel andere plekken waar haat en geweld nog altijd aan de orde van de dag is.

Maar staande bij de indrukwekkende monumenten kon het nieuwe One World Trade Center me bijna geen moment ontgaan. Deze toren, 126 meter hoger dan de oude Twin Towers, lijkt symbool te staan voor het menselijk (of Amerikaanse?) vermogen om er weer bovenop te komen. Zeer indrukwekkend, maar het woord ‘ongenaakbaar’ zal niet meer in mijn hoofd opkomen.

Nadat we deze gedenkwaardige plek rustig op ons in hadden laten werken, wandelden we verder richting Brooklyn Bridge, Wall Street en de kade bij het Vrijheidsbeeld. ’s Middags pakten we de metro terug naar Midtown Manhattan voor de Goede Vrijdagdienst in de kerk waar Tim Keller voorganger is. Keller preekte ditmaal niet zelf maar dat was niet zo erg, het draait niet om de predikant maar om zijn Zender. Het was een mooie Goede Vrijdagdienst op een bijzondere plek; een moment van rust en bezinning in een chaotische stad. Ter afsluiting van de dag dronken we ’s avonds nog even een biertje in een Pub aan Times Square. Onze biertjes uit Chicago smaakten prima, maar alle mensen, als New York zelf een, zeg maar, nogal drukke stad is, dan heeft Times Square absoluut ADHD. Wat een licht en kitch. We konden het er niet zo lang volhouden.

De volgende dag bezochten we “The top of the Rock” – een panoramaplatform op het dak van het Rockefellergebouw met een fenomenaal uitzicht richting Downtown Manhattan. Vervolgens pakten we de metro richting China Town, waar Liam en ik in een rustig parkje genoten van het schouwspel van tientallen bejaarde, bordspellen spelende Chinezen. Zon, fluitende vogels, een vreemde cultuur, en wij mochten erbij zijn. Prachtig.

Zaterdagavond waren we weer terug in Washington; de volgende dag was Eerste Paasdag. Als ik één moment graag met mijn geliefde(n) in Nederland had willen doorbrengen was het wel het Paasfeest. Gelukkig duurt het inmiddels nog maar ruim twee weken voordat deze wens alsnog werkelijkheid wordt.

Maar het gaat nog altijd erg goed met me hoor! Gisteravond hadden we een gezellige kampvuur avond met veel Marshmallows en sterke verhalen. Vanmiddag heb ik na de kerkdienst een fijne wandeling gemaakt door een natuurpark aan de Potomac rivier.

De afgelopen weken waren wel enigszins stressvol moet ik zeggen. Dat heeft alles te maken met het feit dat ik bovenop mijn gewone onderzoekstaken veel tijd kwijt was aan de voorbereidingen van een groot evenement dat komende week plaats zal vinden: de Global Prayer Gathering (GPG). Qua concept is het vergelijkbaar met de Open Doors Dag in Nederland. Van over de hele wereld vliegen directeuren van onze IJM veldkantoren en partnerkantoren naar D.C. voor een tweedaagse bijeenkomst die draait om gebed voor IJM. En vanuit de verste uithoeken van Amerika komen meer dan 1400 donateurs en andere geïnteresseerden toestromen om te luisteren naar de preken en verhalen van deze mensen ‘uit het veld’.

Komende week staat grotendeels in het teken van de laatste voorbereidingen voor de GPG (mijn AC Emily en ik zijn verantwoordelijk voor het organiseren van de ‘prayer rooms’ voor IJM’s kantoren in Zuidoost Azië) en van het regelen van alle lopende zaakjes tijdens de GPG. In mijn volgende blog zal ik jullie meer vertellen over alle verhalen en ervaringen die ik na afloop mee naar huis mag nemen.

Van woensdag tot en met zaterdag overnacht ik in het conferentiecentrum waar de GPG plaatsvindt. Mag ik jullie vragen mee te bidden voor inzicht bij het uitvoeren van praktische taken en het te woord staan van gasten, maar vooral dat deze gebedsbijeenkomst rijk gezegend mag worden? Voor loslating van gevangenen en vrijheid voor onderdrukten (Lukas 4:19)?

Alvast bedankt. Jullie horen weer van me.

  • 13 April 2015 - 13:45

    Theun & Annet:

    Mooie belevenissen, Hen! Succes met alles rond de GPG, veel zegen toegewenst. We nemen het zeker mee als gebedspunt. Enne... Wij tellen stiekem ook af tot de 29e :-) Nog een goede tijd daar!

  • 13 April 2015 - 20:57

    Ma Krooneman:

    Ha Henri,
    Weer een mooi verslag. Ook heel mooie foto`s
    Indrukwekkend om in New York te zijn geweest. De laatste lootjes. De laatste twee weken wensen we je ook alle goeds en wijsheid toe. We zien uit naar je terugkomst ook al heb je het daar gelukkig goed naar de zin.
    Veel liefs, mam

  • 15 April 2015 - 02:37

    Henri:

    Bedankt T&A, I appreciate that! :)
    En ma (en pa) ook bedankt.
    Trouwens, als je alle foto's wilt zien die ik online heb gezet dan moet je klikken op het kopje "foto's" linksboven op deze pagina. Als je op de foto's hierboven klikt zie je namelijk maar een deel van de pics.
    Groetjes

  • 24 April 2015 - 19:30

    Grietje:

    Mooi verslag weer Henri.
    Grote uitdaging om zon gebedsdag te organiseren.
    Wij zien er naar uit, om je hier weer te ontmoeten.
    Groet uit Nunspeet.

  • 24 April 2015 - 19:34

    Grietje:

    Heb net de foto's bekeken.
    wat een gebouwen, zeg........het lijkt wel een bos.(maar dan anders).
    Heel apart, om gans geen groen te zien.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henri

Welkom! Via deze blog hoop ik jullie op de hoogte te houden van mijn werk en belevenissen in Washington, DC. 'DC' staat voor District of Columbia, en via deze afkorting wordt onderscheid gemaakt tussen de Amerikaanse hoofdstad Washington in de staat Columbia, en de staat Washington ergens in het westen van de States. Meestal wordt de stad kortweg aangeduid met 'DC'. Dat zal ik in het vervolg ook doen. In deze stad ga ik stage lopen bij de non-profitorganisatie IJM. Op de website ijmnl.org wordt IJM's doel als volgt omschreven: "bewijzen dat gerechtigheid voor de armen mogelijk is". De komende maanden hoop ik jullie te laten zien hoe dit concreet in zijn werk gaat. Voor gerechtigheid, for justice, let's go!

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 5655

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 28 April 2015

Internship IJM, Verenigde Staten

Landen bezocht: