In God we trust - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Henri K - WaarBenJij.nu In God we trust - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Henri K - WaarBenJij.nu

In God we trust

Door: Henri

Blijf op de hoogte en volg Henri

08 Februari 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

In God we trust. Het stond op het dollarbriefje dat Eddie in mijn handen drukte vlak voor mijn vertrek naar Amerika. Ik zal zo uitleggen in waarom deze bekende tekst een belangrijke rol speelt nu ik in de VS ben.

Na een zeer voorspoedige reis werd ik vorige week door m'n Maleisische medestagiair, huisgenoot en 'taxichauffeur’ Tsu verwelkomd op Washington Dulles International Airport. Daar deed ik mijn eerste indruk op van dit land: Amerikanen houden van grote auto's. In de dagen erna bleek dat niet alleen de auto’s en de supermarkten hier érg groot zijn, maar ook de harten van de Amerikanen die ik heb leren kennen.

Inmiddels heb ik een enerverende werkweek achter de rug. Op het hoofdkantoor werken ongeveer 160 gedreven mensen aan het doel om handen en voeten geven aan recht en gerechtigheid voor de allerarmste en kwetsbaarste mensen op deze aarde. Deze roeping is mede gebaseerd op Exodus 2 en 3, waar beschreven staat dat God het gekerm van de Israëlieten in Egypte hoorde en daarom Zijn dienstknecht Mozes naar de farao zond om de Israëlieten te bevrijden. Ook nu hoort Hij het gekerm van hen die lijden.

Afgelopen woensdag mocht ik aanwezig zijn bij een hoorzitting van de Amerikaanse Senate of Foreign Affairs. Tijdens de bijeenkomst verwoordde IJM-oprichter Gary Haugen het werk van IJM als volgt. Wat velen van ons niet weten, zo legde hij uit, is dat vandaag meer dan dertig miljoen mensen slachtoffer zijn van arbeidsslavernij. Een veelvoud van het aantal mensen dat in honderden jaren (!) slavenhandel verscheept werd tussen Afrika, Amerika en Europa. Maar wat veel mensen óók niet weten, is dat dit probleem beter dan ooit bestreden kan worden. Slavernij is namelijk in nagenoeg ieder land bij wet verboden; het komt aan op handhaving van de bestaande wetten. Law enforcement. IJM ondersteunt overheden en politiemachten wereldwijd hierbij en dat zou ook prioriteit moeten zijn voor de Amerikaanse overheid, zo besloot Haugen zijn betoog.

Natuurlijk vond ik het bijzonder om bij deze hoorzitting aanwezig te zijn. Nog specialer is het dat ik momenteel deel mag uitmaken van het mooie en belangrijke werk dat IJM doet.

De arbeidsethos op het hoofdkantoor laat zich omschrijven met twee kernbegrippen. Het eerste is de centrale rol van gebed. Elke dag begint met een half uur Bijbelstudie en gebed, en tussen 11 uur en half 12 ’s ochtends komt al het personeel samen om samen te bidden of danken voor diverse aspecten van het werk van IJM. Dit varieert van een dankgebed voor de vervulling van openstaande vacatures tot een zegenbede voor een bevrijdingsoperatie door één van de veldkantoren. Alles wordt aan Gods voeten neergelegd: in Him we trust. De tweede kernwaarde is het streven naar excellentie. Een uitspraak die ik een aantal keer langs hoorde komen is: we don't take ourselves seriously, but we do take our work seriously. Dit maakt dat het kantoor zowel een gezellige als veeleisende werkomgeving vormt. Het gaat er uiteindelijk om de talenten die je van God ontvangen hebt voluit te benutten. Die verantwoordelijkheid neem je in het vertrouwen dat Hij degene is die het werk van je hoofd en handen wil zegenen. In God we trust...

Ik heb het dus erg naar de zin hier. Met mijn medestagiairs op 'intern row' kan ik het goed vinden. Over de details van mijn eigen opdrachten kan ik hier helaas niet veel vertellen, maar het heeft alles te maken heeft met het hierboven beschreven probleem van arbeidsslavernij.

Vandaag heb ik echt de toerist uitgehangen. Samen met mijn camera en een aantal medestagiairs heb ik het National Air and Space Museum bezocht. Fascinerend om originele exemplaren te bekijken van beroemde vliegtuigen als de Wright Flyer en de Apollo 15 maanlandingscapsule. Geen namaak ditmaal, maar 'the real piece'! Het maanstof ligt er bij wijze van spreken nog op. Ongetwijfeld ga ik in de komende maanden nog eens terug naar dit museum, want de musea zijn hier toch gratis. En – niet heel verwonderlijk – nogal omvangrijk.

Opvallend genoeg is het Witte Huis juist relatief klein. Maar niet minder indrukwekkend. Daarover later meer. Als dit geen goede cliffhanger is...

  • 08 Februari 2015 - 21:34

    Pa En Ma:

    Henri, heel mooi en interessant verslag. Fijn dat je zo je steentje mag bijdragen aan dit waardevolle werk.
    Mooie foto`s, en geniet van je tijd in de VS.

    Veel liefs pa en ma










  • 09 Februari 2015 - 14:10

    Eddie:

    Mooie blog broer. Het werk van IJM is onwijs relevant en vanuit Bijbels perspectief noodzakelijk. Mooi dat het werk zo vanuit afhankelijkheid van de Schepper gedaan wordt, terwijl tegelijkertijd gestreefd wordt naar excellentie. Die twee zijn onlosmakelijk verbonden. Tegelijkertijd brengt de afhankelijkheid ook een zekere rust in het uitvoeren van het werk. God zegent het!
    Maar wat zul jij nog gaan zweten in de interns row boy =D
    We bidden voor jou en het werk van IJM.

  • 13 Maart 2015 - 10:49

    Grietje:

    mooi huisje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henri

Welkom! Via deze blog hoop ik jullie op de hoogte te houden van mijn werk en belevenissen in Washington, DC. 'DC' staat voor District of Columbia, en via deze afkorting wordt onderscheid gemaakt tussen de Amerikaanse hoofdstad Washington in de staat Columbia, en de staat Washington ergens in het westen van de States. Meestal wordt de stad kortweg aangeduid met 'DC'. Dat zal ik in het vervolg ook doen. In deze stad ga ik stage lopen bij de non-profitorganisatie IJM. Op de website ijmnl.org wordt IJM's doel als volgt omschreven: "bewijzen dat gerechtigheid voor de armen mogelijk is". De komende maanden hoop ik jullie te laten zien hoe dit concreet in zijn werk gaat. Voor gerechtigheid, for justice, let's go!

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 5660

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 28 April 2015

Internship IJM, Verenigde Staten

Landen bezocht: